Все для уроків





Відкритий урок з хімії в 9 класі

Тема:  Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини.
Мета:
Навчальна: поглибити знання учнів про токсичну дію  спиртів на організм людини; розглянути механізм дії спиртів на клітини, органи і системи організму людини; з’ясувати  причини отруйності спиртів.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, вміння надавати першу допомогу при алкогольному отруєнні.
Виховна: виховувати потребу в здоровому способі життя, виховувати активну життєву позицію, внутрішню зневагу до алкоголізму.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, екран.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, визначення готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Тест-контроль (виконується на комп’ютері)
1.     Вкажіть загальну формулу одноатомних насичених спиртів:
а) CnH2n-1OH;
б) CnH2n+1OH;
в) CnH2nO;
г) CnH2nO2.
2.     Вкажіть функціональну групу спиртів:
а) – COOH;
б) – CHO;
в)OH;
г) – O – .
3.     Вкажіть зміну температури кипіння одноатомних спиртів зі збільшенням кількості атомів        Карбону:
а) зменшується;
б) збільшується;
в) не змінюється;
г) змінюється неоднозначно.
4.     Вкажіть зміну розчинності у воді зі збільшенням молекулярної маси спиртів:
а) зменшується;
б) збільшується;
в) не змінюється;
г) змінюється неоднозначно.
5. Назвіть речовину, формула якої  CH3OH:
а) пентанол;  
б) етанол;  
в) метанол;    
г) бутанол.  
6.  Серед наведених формул вкажіть формулу етанолу:
a) C2H4;  
б) C2H5OH;
в) C2H4O;
г) C3H7OH.
7. Виберіть сполуку, з якої можна безпосередньо добути етанол:
а) етан;
б) ацетилен;
в) бутан;
г) етилен.
8. Який газ виділяється внаслідок згорання спиртів:
а) вуглекислий;    
б) чадний; 
в) кисень;
г) водень.
 (На екрані монітору висвітлюється кількість завдань, кількість правильно виконаних завдань, допущені помилки, правильні відповіді).
ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності
На сьогоднішньому уроці ми повинні більше дізнатися, де застосовуються спирти, якої шкоди вони завдають людському організму та суспільству в цілому. Серед них виділяють речовину, яка відома в медицині як протоплазматична отрута, - це етиловий спирт. Етиловий спирт - це отрута чи ні? Корисний чи шкідливий спирт? Спирт – ворог чи товариш?
Отже, корисне для людства використання спиртів чи ні сьогодні ми з вами з’ясуємо  на міні-конференції.
ІV. Вивчення нового матеріалу (міні-конференція). 
(В конференції беруть участь: «Хімік», «Соціолог», «Лікар кардіолог», «Лікар гастроентеролог», «Лікар невропатолог»).
Хімік.
Метанол широко застосовується для добуван­ня формальдегіду, необхідного для виробництва пластмас. Він використовується як розчинник та для багатьох органічних синтезів.
Перспективним є використання метилового спирту як паль­ного для двигунів, оскільки добавка його до бензину підвищує октанове число і знижує утворення шкідливих речовин у ви­хлопних газах. Двигуни, які працюють на метанолі, вважаються екологічно чистими, а це сприятиме збереженню  стану довкілля.
Метиловий спирт дуже небезпечний для людини. 10-20 мл. цієї речовини можуть викликати сліпоту і смерть.
Етанол — багатотоннажний продукт хімічної промисловості. За об'ємом виробництва він посідає перше місце серед інших органічних продуктів. У дуже великих кількостях його використовують для добування синтетичного каучуку і вироб­ництва пластмас.
Етанол використовується як розчинник для виготовлення одеколонів, духів, лаків, для консервування анатомічних пре­паратів. Його застосовують для добування багатьох органічних речовин. Етиловий спирт у суміші з бензи­ном може використовуватися як паливо для двигунів внутрі­шнього згоряння.
Крім того, етанол застосовують у медицині як засіб дезінфекції та приготування багатьох препаратів, що являють собою спиртові розчини різних речовин: йодна настойка, «зеленка», борний спирт і т. п.
Соціолог.
 За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, коли в країні на душу населення припадає більше 8 літрів чистого алкоголю, починається згасання етносу. У нас же випивають від 14 до 20 літрів. Рівень споживання алкоголю в Україні є одним з найвищих в світі. За даними Національної ради з питань охорони здоров’я, щороку через алкоголізм в Україні помирає понад 40 тисяч людей. За деякими даними щодня алкоголь вбиває 40 українців. Це близько 8 тисяч отруєнь, ще 8 тисяч – кардіопатій, а також інші захворювання та нещасні випадки, пов’язані з вживанням алкоголю. 
Майже 40% українських підлітків  14 – 18 років регулярно вживають алкоголь. ВООЗ провела опитування школярів у 41 країні світу щодо того, чи вживають вони спиртне. Україна в списку перша. 
Пиво – найперший легальний наркотик. Виробники пива, рекламуючи свій продукт, наголошують, що це – слабоалкогольний напій, що воно мало не корисне. Пляшка пива міцністю 5% еквівалентна 60 мл горілки, якщо пиво міцне (8%) пляшка еквівалентна 100 мл горілки.
         Найбільше страждає від пива серце. Виникає так званий ефект «пивного серця». Наявність у пиві вуглекислого газу розширяє судини й робить серце обвислим і в’ялим. Присутність у пиві токсичного компонента кобальту, який використовують як стабілізатор піни (його вміст перевищує норму в 10 раз) викликає запалення в стравоході та шлунку. При систематичному вживанні пива в організмі чоловіка пригнічується виділення чоловічого гормону тестостерону й інтенсивно виробляється жіночий гормон, що викликає зміни в зовнішньому вигляді.. Від вживання пива алкоголізм розвивається в 3 – 4 рази швидше. Людина стає ледачою, тупою й безсилою.
Це ж стосується інших слабоалкогольних напоїв.
Мотиви вживання алкоголю діляться на дві групи :
1. Бажання наслідувати традиції, зазнати нових відчуттів, цікавість. Усе це створює в підлітків відчуття дорослості, бажання бути як усі. Таке прагнення  пов’язане з відсутністю життєвого досвіду, знань, що дозволяють вільно спілкуватися з оточуючими.
2. Прагнення емоційного задоволення. У таких підлітків відсутній інтерес до пізнавальної діяльності, до будь – яких спроб чимось займатися. Дехто вживає алкоголь, аби зняти напруження, звільнитись від неприємних відчуттів (що виникають через стосунки в колективі, ситуацію в сім’ї тощо).
Алкоголізм у підлітків розвивається набагато швидше ніж у дорослих.
Розвиток алкоголізму відбувається за такою схемою:
1.     Початкова стадія : сп’яніння з втратою пам’яті.
2.     Критична стадія : втрата контролю.
3.     Хронічна стадія : щоденне пияцтво.
4.     Алкоголізм – це не звичка, а важка хронічна хвороба.
         У людському організмі немає жодного органа, на який не впливає алкоголь.
(Демонстрація фрагменту фільму «Вплив алкоголю на організм людини»).


Лікар невропатолог.
Найсильніші зміни відбуваються в головному мозку, де ця отрута має здатність накопичуватися. В людини починається процес інтенсивного руйнування кори головного мозку. 100 г пива вбиває 3000 нейронів, 100 г вина – 500, 100 г горілки 7500.
Алкоголь сповільнює циркуляцію крові в судинах мозку, призводячи до постійного кисневого голодування його клітин, у результаті чого настає ослаблення пам'яті й повільна психічна деградація. У судинах розвиваються ранні склеротичні зміни, зростає ризик крововиливу в мозок. Алкоголь руйнує зв'язки між нервовими клітинами мозку, виробляючи в них потребу в алкоголі й алкогольній залежності. Руйнування клітин мозку й дегенерація нервової системи часом призводять до пневмонії, серцевої і ниркової недостатності або органічного психозу.
(Демонстрація фрагменту фільму «Вплив алкоголю на організм людини»).
                               Мозок

Лікар гастроентеролог.
З огляду на те, що 95 % усього алкоголю, який потрапляє до організму, знешкоджується в печінці, зрозуміло, що цей орган страждає від алкоголю найбільше: виникає запальний процес (гепатит), а потім і рубцеве переродження (цироз). Печінка перестає виконувати свою функцію зі знезаражуван­ня токсичних продуктів обміну, вироблення білків крові й інших важливих функцій, що призводить до неминучої смерті хворого.
Алкоголь руйнує підшлункову залозу і значно порушує обмін речовин. Шкодить слизовій шлунка, що призводить до утворення виразки.
Постійний вплив алкоголю на стінку тонкого кишечнику призводить до зміни структури клітин, і вони втрачають здатність повноцінно всмоктувати поживні речовини й мінеральні компоненти, що закінчується виснаженням організму алкоголіка.
 (Демонстрація фрагменту фільму «Вплив алкоголю на організм людини»).
                         Печінка, підшлункова, стравохід, кишечник
                                  Шлунок

Лікар кардіолог.
Алкоголь пригнічує вироблення тромбоцитів, а також білих та червоних кров’яних тілець. Підсумок: недокрів’я, інфекції, кровотечі.
Зловживання алкоголем викликає підвищення рівня холестерину в крові, стійку гіпертонію й дистрофію міокарда. Алкогольна міопатія: дегенерація м'язів у результаті алкоголізму. Причини цього — невикористання м'язів, погана дієта й алкогольне ураження нервової системи. У разі алкогольної кардіоміопатії уражається серцевий м'яз.
(Демонстрація фрагменту фільму «Вплив алкоголю на організм людини»).
                             Кров
                                            Серце

V. Закріплення знань                                                                                                   
1. Чому небезпечно вживати метанол?
2. До яких речовин слід віднести етиловий спирт?
3. Чому небезпечно зловживати алкоголем?
4. Який висновок ви для себе зробили?
VI. Підсумок уроку  
Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці?
- Що сподобалося?
- Що ще хотіли б дізнатися про одноатомні спирти?
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника, згідно вивченого матеріалу.















 
Відкритий урок з хімії у 7 класі

   Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. Поняття про оксиди.
   Мета:
§  ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з простими речовинами, закріпити навички складання хімічних рівнянь, розширити знання про хімічні реакції, сформувати уявлення про реакції сполучення;
§  розвивати вміння спостерігати та робити висновки;
§  виховувати самостійність, акуратність, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
   Обладнання та реактиви: набір реактивів, пробірки, спиртівка, ложка для спалювання речовин.
   Базові поняття та терміни: кисень, хімічні властивості, оксиди, прості речовини, реакція сполучення.
   Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
I.  Організаційний момент
Привітання учнів, визначення готовності до уроку.
II. Актуалізація опорних знань
    Самостійне виконання завдання:
1.     Дописати схеми добування кисню та розставити коефіцієнти:
HgO → …+ O2;
… → H2О + O2;
KMnO4 → …+…+…;
KClO3 →…+…;
Самоперевірка правильності виконання завдання здійснюється шляхом зіставлення власних записів із записами на дошці.
2.     Фронтальне опитування.
Написати хімічний символ Оксигену.
Яка відносна атомна маса Оксигену?
Яка валентність Оксигену у сполуках?
Формула простої речовини.
Алотропні модифікації Оксигену.
Відносна молекулярна маса кисню.
IІІ. Мотивація навчальної  діяльності
 1. Технологія «Мікрофон».
-         Які властивості речовин називаються хімічними?
-         Які властивості кисню відомі вам із повсякденного життя?
-         Як можна довести наявність кисню?
2.  Оголошення теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Взаємодія кисню з простими речовинами
Розповідь вчителя
Кисень є однією з найактивніших речовин. З уроків природознавства ви знаєте, що кисень підтримує горіння й дихання. У чистому кисні речовини горять краще.
Демонстрація дослідів.
Учитель демонструє реакцію взаємодії кисню з неметалами. Учні самостійно складають рівняння, добирають коефіцієнти та називають продукти реакції.
 а) Демонстрація: взаємодія кисню з вуглецем
Вносимо ложку з вугіллям у склянку з чистим киснем. Вугілля швидко згоряє. Отже, в результаті реакції утворюється вуглекислий газ. А переконатися в цьому можна за допомогою тліючої скіпки – вона тухне. Чому скіпка затухла? ( відповіді учнів)
 С +О2 =СО2 – карбон (IV) оксид

 б) Демонстрація: взаємодія з сіркою ( у витяжній шафі ) ложку  для спалювання кладемо кусочок сірки і спалюємо у чистому кисні. У результаті реакції спостерігаємо синє полум’я.
S+ O2= SO2 – сульфур (IV) оксид

 в) Демонстрація: взаємодія з воднем 2 + О2 =2 Н2О – гідроген оксид або вода


 г) Демонстрація: взаємодія з магнієм Магнієву стрічку закріплюємо у щипцях і вносимо у полум’я. 2Мg +O2= 2MgO – магній оксид 
   д) Демонстрація: взаємодія з залізом Залізну стрічку нагріваємо і вносимо у склянку з чистим киснем. Спостерігаємо яскраві іскри. Але на повітрі залізо не горить. При складанні рівняння необхідно враховувати валентність Феруму (II), (III)
 2 Fe + O2=2Fe
 4Fe +3O2=2Fe2O3
Отже,3 Fe +2 O2= Fe3O4
Реакцію горіння заліза можна спостерігати на будівництві під час різання та зварювання металів.

е) Демонстрація: взаємодія з міддю
Мідний дріт на повітрі майже не горить, але коли ми його внесемо у посудину з чистим киснем, реакція відбувається і спостерігаємо процес горіння. 2Cu+ O2=2CuO  - купрум (II) оксид
Проблемне питання:
а). що є спільного між речовинами, що утворилися? (відповіді учнів)
Отже, при взаємодії простих речовин з киснем утворюються бінарні сполуки – оксиди. (учні записують у зошит поняття «Оксид»).
Оксиди - це складні речовини, до складу яких входить два елементи, один з яких – Оксиген з валентністю II.
б). Чим схожі написані реакції?
Всі хімічні реакції належать до одного типу – реакції сполучення. (Учні записують у зошит поняття «Реакції  сполучення»). Реакції  сполучення – це реакції між двома простими речовинами, в результаті яких утворюється одна нова складна речовина.
V.  Закріплення знань
1. Із наведених формул випишіть оксиди: CO2, NaCl, NaOH, Na2O, SO2, ZnO, H2SO4, P2O5, H2S. Дайте назву кожному оксиду.
2. Розставте коефіцієнти в схемах реакцій та вкажіть реакції сполучення:
А1 +   O2   =  А12O3;
Na  +   О2      Na2О;  
Li   +   О2          
NO  +     О2        2;
2  +    О2    3    
Са   +     О2       CaO 
3.  Допишіть рівняння реакцій
Zn + O2 =
K + O2 =
P + O2 =  
VI.Підсумок уроку  
Рефлексія.
— Чи сподобалося вам сьогоднішнє заняття?
— Що вам найбільше запам'яталося?
— Які знання з теми стануть у нагоді в житті?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф, відповісти на запитання